Course guide of Didactics: Teaching Theory and Practice (2561118)

Curso 2024/2025
Approval date: 21/06/2024

Grado (bachelor's degree)

Bachelor'S Degree in Primary School Education (Bilingual Programme)

Branch

Social and Legal Sciences

Module

Procesos y Contextos Educativos

Subject

Didáctica

Year of study

1

Semester

2

ECTS Credits

6

Course type

Core course

Teaching staff

Theory

Vanesa María Gámiz Sánchez. Grupo: A

Practice

Vanesa María Gámiz Sánchez Grupos: 1 y 2

Timetable for tutorials

Vanesa María Gámiz Sánchez

Email
  • First semester
    • Monday de 11:30 a 15:00
    • Tuesday
      • 09:30 a 11:00
      • 14:00 a 15:00
  • Second semester
    • Tuesday de 09:30 a 12:00
    • Wednesday
      • 09:30 a 11:30
      • 13:30 a 15:00

Prerequisites of recommendations

None.

Brief description of content (According to official validation report)

Teacher and teaching. Curriculum and action plan. Educational aims and purposes. Educational contents and competences. Teaching-learning models. Teaching customization. Direct teaching with the whole class. Teaching through collaborative-cooperative work teams. Teaching through inquiry and discovery. Autonomous work. Development of creative thinking in class. Class direction for teaching. Teaching assessment and evaluation. Educational innovation and improvement.

General and specific competences

General competences

  • CG01. Analizar y sintetizar la información 
  • CG02. Organizar y planificar el trabajo 
  • CG05. Comunicar oralmente y por escrito con orden y claridad, en la propia lengua y en una segunda lengua 
  • CG06. Buscar, seleccionar, utilizar y presentar la información usando medios tecnológicos avanzados 
  • CG07. Adquirir y desarrollar habilidades de relación interpersonal 
  • CG08. Trabajar en equipo y comunicarse en grupos multidisciplinares 
  • CG10. Apreciar la diversidad social y cultural, en el marco del respeto de los Derechos Humanos y la cooperación internacional 
  • CG12. Desempeñar su trabajo con compromiso ético hacia sí mismo y hacia los demás 
  • CG13. Investigar y seguir aprendiendo con autonomía 
  • CG14. Innovar con creatividad 
  • CG35. Conocer y aplicar en las actividades de aula las tecnologías de la información y la comunicación, para impulsar un aprendizaje comprensivo y crítico. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural 

Specific competences

  • CE01. Conocer las áreas curriculares de la Educación Primaria, la relación interdisciplinar entre ellas, los criterios de evaluación y el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procedimientos de enseñanza y aprendizaje respectivos 
  • CE02. Diseñar, planificar y evaluar procesos de enseñanza y aprendizaje, tanto individualmente como en colaboración con otros docentes y profesionales del centro 
  • CE05. Fomentar la convivencia en el aula y fuera de ella, resolver problemas de disciplina y contribuir a la resolución pacífica de conflictos. Estimular y valorar el esfuerzo, la constancia y la disciplina personal en los estudiantes 
  • CE06. Conocer la organización de los colegios de educación primaria y la diversidad de acciones que comprende su funcionamiento. Desempeñar las funciones de tutoría y de orientación con los estudiantes y sus familias, atendiendo las singulares necesidades educativas de los estudiantes. Asumir que el ejercicio de la función docente ha de ir perfeccionándose y adaptándose a los cambios científicos, pedagógicos y sociales a lo largo de la vida 
  • CE07. Colaborar con los distintos sectores de la comunidad educativa y del entorno social. Asumir la dimensión educadora de la función docente y fomentar la educación democrática para una ciudadanía activa 
  • CE08. Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas 
  • CE09. Valorar la responsabilidad individual y colectiva en la consecución de un futuro sostenible 
  • CE10. Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes 
  • CE11. Conocer y aplicar en las aulas las tecnologías de la información y de la comunicación. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural 
  • CE12. Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos 
  • CE21. Analizar la práctica docente y las condiciones institucionales que la enmarcan 
  • CE22. Conocer la evolución histórica del sistema educativo en nuestro país y los condicionantes políticos y legislativos de la actividad educativa 
  • CE23. Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula 
  • CE24. Abordar y resolver problemas de disciplina 
  • CE25. Promover el trabajo cooperativo y el trabajo y esfuerzo individuales 
  • CE26. Promover acciones de educación en valores orientadas a la reparación de una ciudadanía activa y democrática 
  • CE27. Conocer y abordar situaciones escolares en contextos multiculturales 
  • CE28. Diseñar, planificar y evaluar la actividad docente y el aprendizaje en aula 
  • CE29. Conocer y aplicar experiencias innovadoras en educación primaria 
  • CE30. Participar en la definición del proyecto educativo y en la actividad general del centro atendiendo a criterios de gestión de calidad 
  • CE31. Conocer y aplicar metodologías y técnicas básicas de investigación educativa y ser capaz de diseñar proyectos de innovación identificando indicadores de evaluación 

Objectives (Expressed as expected learning outcomes)

  1. To understand the concept of Didactics, its study object and other related terms.
  2. To know what curriculum is, its characteristics and elements that make it up.
  3. To choose the appropriate procedure to plan the curriculum.
  4. To have a methodological repertoire to promote significant and varied learning.
  5. To design instruments for learning evaluation.
  6. To connect evaluation methods with teaching methods.
  7. To develop different learning techniques in class.
  8. To know recommended guidelines for a good class management.
  9. To offer creative and pacific solutions for school conflicts.
  10. To encourage critical and creative reflection capacities to promote innovation and improvement in educational processes.
  11. To raise awareness on how teaching planning has to respond to students heterogeneity.

Detailed syllabus

Theory

  • Didactics and Curriculum.
  • Basic knowledge, objectives, competences and evaluation criteria
  • Teaching methodology.
  • Techniques and strategies for learning.
  • Assessment and evaluation of the teaching-learning process.
  • Class management for teaching.

Practice

  • Reflection about what a good teacher is.
  • Simulation and analysis of teaching-learning situations.
  • Analysis of the different levels of curricular concretion.
  • Planning a learning situation, including the design of evaluation instruments and materials.
  • Analysis of different teaching methods.
  • Performance (cognitive, communicative, motivational, creative, participatory, etc.) techniques to facilitate learning.
  • Creation of a system of rules applicable in a Primary Education class.
  • Conflict prevention and resolution originated in a Primary Education class.
  • Reading and commenting scientific articles published in English and related to Primary
  • Education didactic aspects and drew from the University of Granada library database.

Bibliography

Basic reading list

  • ALCINA, A. (2011). Teaching and Learning Terminology: New Strategies and Methods. Amsterdam: John Benjamins.
  • BOLD, C. (2011). Supporting Learning and Teaching. London: Routledge.
  • BOSS, S. y LARMER, J. (2018). Project-Based Teaching. How to create rigorous and engaging learning experiences. Alexandria, VA USA: ASCD.
  • CROSS, B. (2009). Tools for Teaching. San Francisco: Jossey Bass.
  • LARMER, J., MERGENDOLLER, J. y BOSS, S. (2015). Setting the standard for ProjectBased Learning. Alexandria, VA USA: ASCD.
  • LARSON, B. E. & KEIPER, T. A. (2011). Instructional Strategies for Middle and Secondary Social Studies. Methods, Assessment, and Classroom Management. New York: Routledge.
  • MOORE, K. D. & HANSEN, J. (2012). Effective Strategies for Teaching in K-8 Classrooms. London: SAGE.
  • MORAL, C. (coord.) (2010). Didáctica. Teoría y Práctica de la Enseñanza. Madrid: Pirámide.
  • MORAL, C. y PÉREZ, M.P. (coords.) (2009). Didáctica. Teoría y Práctica de la Enseñanza. Madrid: Pirámide.
  • SMITH, A. (2018). Project-Based Learning made simple. Berkeley: Ulysses Press.
  • SWENNEN, A. & VAN DER KLINK, M. (Eds.) (2009). Becoming a Teaching Educator: Theory and Practice for Teacher Educators. London: Springer.
  • TYAGI, K. C. (2010). The Development of Teaching Learning Process. Jaipur, India: ABD Publishers. [Electronic resource].

Complementary reading

  • BERNARDO, J. (2004). Una Didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. Madrid: RIALP.
  • CAMACHO. S. (2000). Técnicas de comunicación eficaz para profesores y formadores. Alcoy: Marfil.
  • CHARD, S. C., KOGAN, Y. y CASTILLO, C. A. (2019). El Aprendizaje por Proyectos en Educación Infantil y Primaria. Madrid: Morata.
  • COOPER, J. M. (2010). Classroom Teaching Skills. Belmont, California: Wadsworth.
  • CULLINGFORD, C. (2010). The Art of Teaching: Experiences of Schools. London: Routledge.
  • DE LA HERRÁN, A. y PAREDES, J. (coords.) (2008). Didáctica General. Madrid: McGrawHill.
  • DÍAZ, F. (2002). Didáctica y currículo: un enfoque constructivista. Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • ESCUDERO, J.M., AREA, M., BOLÍVAR, A. (ed.) (1999). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Síntesis.
  • FARREL, T. S. C. (2009). Talking, Listening, and Teaching: a Guide to Classroom Communication. Thousand Oaks, California: Corwin.
  • FRABBONI, F. (2001). El libro de la pedagogía y la didáctica. Madrid: Editorial Popular.
  • GARCÍA, E. (2004). Didáctica y Currículum. Claves para el análisis en los procesos de enseñanza. Zaragoza: Mira Ediciones.
  • GRIFFIN, P., McGAW, B. & CARE, E. (2012). Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Dordrecht: Springer Science+Business Media B.V. [Electronic resource].
  • JIMÉNEZ, E. (2019). Metodologías activas de aprendizaje en el aula: Apuesta por un cambio de paradigma educativo. Sevilla. Editorial Aula Magna, McGraw-Hill.
  • LLORENT, V. J. (2019). Planificación e innovación en Educación Primaria. Madrid: Pirámide.
  • MEDINA, A. y SALVADOR MATA, F. (2002). Didáctica General. Madrid. Pearson Educación.
  • RAMÍREZ, A. (Coord.) (2019). Metodología de la acción tutorial en Educación Primaria. Madrid: Pirámide.
  • RODRÍGUEZ, J.L. (2004). Programación de la enseñanza. Archidona: Aljibe
  • RODRÍGUEZ, J.L., SALVADOR, F. y BOLÍVAR, A. (coords) (2004). Diccionario-Enciclopedia de Didáctica. Archidona: Aljibe.
  • RODRÍGUEZ, M. (coord.) (2002). Didáctica general: qué y cómo enseñar en la sociedad de la información. Madrid: Biblioteca Nueva
  • RODRÍGUEZ, R. A. y ALFAGEME, M. B. (2015). Innovación y enseñanza en Educación Primaria. Murcia: Universidad de Murcia.
  • SEVILLANO, M.L. (2005). Didáctica en el siglo XXI. Madrid: McGrawHill.
  • SHARMA, R. K. (2010). Issues in Teaching Learning. Jaipur, India: ABD Publishers. [Electronic resource].
  • TYAGI, K. C. (2010). The Development of Teaching Learning Process. Jaipur, India: ABD Publishers. [Electronic resource].
  • URUÑUELA, P. M. (2018). La metodología del Aprendizaje Servicio. Madrid: Narcea.
  • ZEMBILAS, M. (2010). Teaching with Emotion: a Postmodern Enactment. Greenwood, CT: Information Age Publishing.
  • ZEVIN, J. (2010). Teaching on a Tightrope: the Diverse Roles of a Great Teacher. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers.

Teaching methods

  • MD01. Aprendizaje cooperativo. Desarrollar aprendizajes activos y significativos de forma cooperativa. 
  • MD02. Aprendizaje por proyectos. Realización de proyectos para la resolución de un problema, aplicando habilidades y conocimientos adquiridos. 
  • MD03. Estudio de casos. Adquisición de aprendizajes mediante el análisis de casos reales o simulados. 
  • MD04. Aprendizaje basado en problemas. Desarrollar aprendizajes activos a través de la resolución de problemas. 

Assessment methods (Instruments, criteria and percentages)

Ordinary assessment session

Evaluation criteria

  • EV-C1 Verification of theoretical and practical contents domain, and critical thought about them.
  • EV-C2 Assessment of essays, individually or groupally, paying attention to the presentation, redaction and clarity of ideas, structure and scientific level, creativity, argues capacity and critical awareness and updated used bibliography.
  • EV-C3 Degree of involvement and attitude of students to participate asking questions, exposing ideas and debating as well as in the elaboration of individual and group works and in the sharing ideas.
  • EV-C4 Attendance to class, seminars, conferences, tutorials, group sessions.

Evaluation instruments

  • EV-I1 Written tests.
  • EV-I2 Oral tests: essays presentation, group techniques, etc.
  • EV-I3 Observation scales.
  • EV-I4 Portfolios, reports, diaries.

Evaluation percentages

The value of activities completed in the course of the subject will be calculated with the following percentage:

  • Theoretical part
    • Exam: 60%. It will be taken on the official date established by Faculty. It is necessary to get 3 points out of 6 to add up the rest of marks.
  • Practical part
    • Learning Situation: 30%. Giving the learning situation in the established date will be obligatory and the final mark will depend on the quality and appropriate presentation. You need to get 1.5 points to pass the learning situation.
  • Assignments and attitude: 10%. In this section, the quality of assignments, attitude and their predisposition to speak in English will be valued. Absences will not exceed three hour

It will be necessary to pass the exam and the learning situation separately. To pass the subject, a 5 must be reached.

Apart from mentioned, students can voluntarily read, summarize and comment an article written in English selected from the University of Granada journals catalogue (printed or electronic version). The abstract will have an extension of 20% article and the commentary between one and two pages. Together with the abstract and commentary of each article the highlighted document will be attached as well as the bibliography (following APA format style available on the Internet). Each article must content a minimum of 10 pages. Article recentness, relation to the subject, interest, accurate summarizing, quoting, commentary richness and argumentation will be aspects taken into account to raise marks. If within the same group several students decide to hand in this volunteer work, they will have to read different articles.

Extraordinary assessment session

  • Theoretical part
    • Exam: 40%. It will be taken on the official date established by Faculty. It is necessary to get 2 points out of 4 to add up the rest of marks.
  • Practical part
    • Learning Situation: 40%. If the Learning Situation is not passed, the theoretical exam will include a practical part dedicated to retake it. 2 points will be needed to pass the learning situation.
  • Assignments and attitude: 20%. In this section, the quality of assignments, attitude and their predisposition to speak in English will be valued.

Single final assessment

These students will not receive a continuous monitoring, but it is advisable to keep in touch with the lecturer in office hours or through e-mail in order to get information about the subject progression.
They will have to give in an abstract and commentary of eight articles written in English. Articles must be related to the subject and selected from the University of Granada catalogue (printed or electronic version). Each reading must contain a minimum of 10 pages. Before starting to read, lecturer will have to approve the selected articles. The length of each abstract will be 20% of the article and the commentary between one and two pages. Together with the abstract and commentary of each article it will be attached the highlighted document as well as the bibliography (following APA format style available on the Internet).

The evaluation will be based on the following aspects:

  • Exam: 80%. It will be completed on the official date set by faculty and it will consist of two parts: an oral exam, which will contain theoretical questions about the whole subject; and a written exam, related to the practical content (a curricular planning proposal). It will be necessary to get 4 points out of 8 in order to add up to the readings mark.
  • Readings: 20%. Article recentness, relation to the subject, interest, accurate summarizing, quoting and commentary and argumentation richness will be aspects valued. It is compulsory to hand in abstract and commentary of each article to take into account the exam mark.

Additional information

Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).